John F Nielsen - Mail

jfnBatambang

 

 

 

 

 

 

 

 

Danserinde

 

 

 

Smile danserinde

 

 

 

Bayon ansigt

 

 

 

Demon

 

 

 

guddommelig

 

 

 

Bayon kriger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Budaer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

China motiv

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Buddha

 

 

Khmer_RigetAngkor_Wat

 

Vinny - Fritz - Esther og John starter fra Århus Hovedbanegård d. 12. juni
kl. 0200 med kurs mod Kastrup Lufthavn. Vi flyver fra Kastrup kl. 1045 med en mellemlanding i Wien og lander i Bangkok kl. 0600 næste morgen.Grand_China

Thailand:
Vi bliver hentet af en minibus og kørt ind til "Hotel Grand China Princes Palace" i hjertet af China Town. Her mødes vi med vores gode ven og guide Eskil Sørensen som senere vil vise os lidt rundt i byen. Vi må desværre vente lidt lang tid i Lobbyen da vores værelser ikke var klargjort endnu. Endelig oppe på værelset og efter et tiltrængt bad samt et lille hvil mødes vi igen nede i receptionen. Vi bestemmer os for at klemme os ind i en taxa og kører til det temmelig store og brogede weekend marked Chatuchak Market. Dette marked var bestemt et besøg vær med al dens vareudvalg fra levende eksotiske dyr til dagligvare og husgeråd. Vi går  lidt omkring i området og snuser til atmosfæren på denne travle dag for den lokale befolkning. Selvfølgelig skal der væske og fast føde til i denne hede så vi finder et lille spisested lige i udkanten af markedet og får vores frokost.

Herefter beslutter vi os for en lille frisk sejltur på floden Chao Phraya. Nu igen 5 personer ind i en taxa som kører os til Wat Soi Thong Pier. Oriental_lobby Herfra stiger vi på en rute båd der sejler fra bred til bred ned af floden Chao Phraya, hvor vi til sidst stiger af ved Oriental Hotel. Her kigger vi nærmere på det storslåede luksushotel med den fornemme lobby og nyder bagefter vores eftermiddagskaffe i skyggen på terrassen ud mod floden.
Vi går herfra til fods et lille stykke, passerer State Tower og oplever her de store kontraster i bybilledet. Vi skal også lige prøve Skytrain et par stationer frem og tilbage. Herefter smutter vi tilbage til området omkring hotellet, og finder en lille kinesisk spiserestaurant hvor vi indtager vores aftensmad. Der aftales at møde senere på aftenen i restauranten på toppen af hotellet og hygger os her over et par genstande, levende musik og en flot udsigt over Bangkok "by-night".

Train_3klasseTidlig, ja meget tidlig næste morgen mødes vi i lobbyen med al bagagen og klar til at køre mod hovedbanegården Hua Lampong hvor der er afgang kl. 0600 med lokaltoget til Aranyaprathet. Som Eskill pointer så skal det ikke altid være 1. klasse og aircondition, så han har købt billetter til 3. klasse med træsæder, så kan vi få lov til at opleve det myldrende liv der foregår i toget undervejs. Cambodia_borderToget kører ned langs det sydøstlige hjørne af Thailand og efter ca. 3 timer med diverse ophold på de små stationer og trinbrætter ankommer vi til byen Aranyaprathet tæt på grænsen til Cambodia og stiger af. Her får vi fat i en tuk tuk som kører os det sidste stykke til grænseovergangen.

Cambodia:
Vi krydser grænsen til fods ved Aranyaprathet i Thailand til Poipet i Cambodia, og får ordnet formaliteterne, henholdsvis visa kontrolleret og pas stemplet og så selvfølgelig et gebyr. Vi møder her vores lokale guide der skal følge os på de to første lokationer i Cambodia. Vi finder et lille spisested i Poipet og intager en Cambodiansk middag og en Angkor bier. En minibus holder klar til at køre os de ca.110 km. til byen Battambang den dengang tredie største by som ligger på begge sider af floden Sangker. Grisetransport På vejen dertil lægges der små hvilepauser, så vi kan oplever den livlige handel der foregår langs vejen og ser også de alternative godstransportformer på cykel eller motorcykel f.eks. med grise der ligger i små runde kurve spændt fast på motorcyklen. Ved et af opholdene får vi brændstof på bilen fra en 25 liters plasticdunk, muligvis billig smugler benzin.
Vi ankommer til byen sidst på eftermiddagen og indlogeres på "Royal Asian_RoadHotel" tæt ved Battambang marked. Vi vil nu ud at opleve livet i denne gennemsnitlige provinsby med bygninger fra den franske periodes arkitektur og ender på en lille restauration hvor søde små "Heineken" piger serverer og skænker Angkor øl op for os og det besluttes at vi her vil have vores aftensmad. Senere på aftenen arangeres en køretur hjem til hotellet på bagsædet af motorcykler.

Efter morgenmaden næste dag gør vi os klar til at stige på flodbåden Asian Roads, der skal sejle os ned ad Sangker floden og videre ud på Tonle Sap søen og over til Chong Kneas på Siem Riap siden. Asian Roads er en lille overdækket flodbåd med otte kurvestole, fire i hver side og med en ikke overdækket seks cylinder larmende motor. Vi sejler i et roligt tempo så der er  masser af tid til at nyde "stilheden" omkring os. Wue_fra_Sangker_floden Vi passer en lille købmandshandel og stopper op for hilse på familien, køber lidt proviant og læskedrik til de næste par timer. Floden snor sig i det flade landskabet,og er henholdsvis bred og smal, så når der kommer et skarpt sving må en af besætningerne stå foran og stage, for på den måde at manøvrere båden bedre i svinget. I en af disse situationer havde vi et lille sammenstød med en anden båd som måske sejlede lidt for hurtigt i svinget. Ingen personer kom til skade kun lidt knuste brædder foran på båden. Vi sejler videre og nærmer os en lille landsby langs floden og gør et lille ophold ved en flydende handels bod omkranset af store mængder vandhyacinter. Opholdet benyttes også til at informere det lokale politi om uheldet.

FiskesluseFra nu af bliver floden bredere og bredere og der dukker flere og flere øer af vandhyacinter frem. Længere fremme ses mærkelige konstruktioner som viser sig at være enorme fiskesluser med et vippetårn til at hæve og sænke et kvadratisk fiskenet. Der var ret mange af disse kolosser på den sidste del af floden, så floden må være rig på fisk. Vandhyacinter Efterhånden møder vi mere og mere liv på floden og da vi endelig sejler ud på Tonle Sap søen mødes vi af enorme mængder vandhyacinter så langt øjet rækker, vi ser lokale fiskere skubbe deres små både gennem det tætte lag af hyacinter. På denne årstid er søen ikke ret dyb ca.1 til 1.5m så problemerne ophober sig for skipperen når efterladenskaber som fiskegarn vikler sig ind i skruen som må skæres fri. Endnu flere gange må de i vandet for at fjerne vandhyacinter der kiler sig fast under båder på grund af den lave vandstand. Imens kunne vi bare se til og slappe af. Vi opnåede også der ude, at blive udsat for et lille uvejr "tordenbyge" med kraftige vindstød der ruskede godt og grundig i båden. Meget forsinket ankommer vi til Chong Kneas som er et lille fiskerleje nær Siem Reap. En minibus venter på land og kører os det sidste stykke vej til hotel Prum Bayon på National Route 6 i Siem Reap. Samme aften er vi til et stort arrangement med spisning og underholdning med traditionel Cambodiansk sang og folkedans.

Ankor_Wat

Angkor Wat:
Vi har nu tre dages sightseeing i og omkring det mægtige tempelkompleks på Angkor-slettens 300 km2 i den cambodianske provins Siem Reap. Området består af religiøse bygningsværker som Khmerkongerne lod opføre mellem det 7. og 13. årh. Området blev forladt i 1400-tallet og er derefter blevet plyndret for rigdomme. Alle beboelseshusene af træ er bukket under for naturen, selv de enorme tempelkomplekser har lidt under såvel menneskers som naturens kræfter.
CentertowerEt af turens højdepunkter, det mægtigt tempelkompleks Angkor Wat på 1500 x 1300 m.  besøger vi om formiddagen da der ikke vil være nær så mange turister på det tidspunkt. Vi køres på motorcykler til stedet og går ad den 12 m. brede bro over voldgraven til indgangen ved vestporten, får her lidt historie af den lokale guide ved de ydre mure, går igennem og ud på promenaden. Her fortsættes forbi de to biblioteker, på hver side af promenaden, mod platformen til første etage`s reliefgalleri som er en Angkor Wat`s hovedatraktioner. Fra galleriet kommer man gennem en port til gården mellem første og anden etage der måler 100 x115 m hvor ydermuren ikke er dekoreret men indvendige sider finder man over 1500 "Apsaraer" de himmelske dansere. Angkor_trappeVi træder ud på en gård der løber rundt om tredje og øverste etage der måler 60 x 60 m. og er fundamentet for de 5 tårne. Der fører 12 trapper, 3 på hver side, op til området med de fem tårne som var forbeholdt kongen og ypperstepræsten. Trapperne har 40 trin og rejser sig i en vinkel på 70 grader så man skulle virkelig passe på når vi kravlede op og ned, da de tillige med var en smule glatte i overfladen. Der oppe kunne vi følge en small gang rundt om det centrale tårn der rejser sig 42m over etagen. Gennem balluster vinduerne overskuer vi herfra det store tempelanlæg og en fremragende udsigt over landskabet. Vi kravler ned og er nu på vej ud ad Angkor Wat komplekset, for at få frokost lige overfor templet.

Bayon_JNEfter frokosten stiger vi igen op på bagsædet af motorcyklerne og kører mod konge og regeringsbyen Angkor Thom som dækker et areal på 3 km2. På hver side af broen over voldgraven foran porten, er der to rækker med hver 54 figurer der henholdsvis symboliserer det guddommelige og dæmonere. Den 23 m. høje syd port er forsynet med fire gigantiske ansigter mod hvert sit verdenshjørne, og portens indersider støttes af elefanter. Vi forsætter og fascineres nu af et  fantastisk bygningsværk med de 200 smilende ansigter "det berømte Angkor smil" der pryder Bayon`s 54 tårne, et virkelig smukt syn og en oplevelse at gå rundt i de dunkle gange og utallige kringelkroge og stejle trapper der fører op til anden og tredje etage og hele tiden er Bayonman omgivet af de mange smilende ansigter. Vi forlader Bayon og går mod Central Pladsen, et område der på den ene side er en 350 m. lang elefantterrasse som formodentlig blev brugt som kongens og hoffets tribune, når der var underholdning på pladsen foran kongeboligen. På den anden side af Central Pladsen er resterne af linedansernes templer, de 12 tårne af Prasat.

Mod_Wat_BakhengDet er nu sent på eftermiddagen og slutter hermed af med et smut til hindu templet Phnom Bakheng som ligger på bakketoppen Bakheng mellem Angkor Thom og Angkor Wat. Der er elefant transport op til templet men vi tog imod udfordringen at kravle de få hundrede meter op ad en stærk eroderet skrænt med store fremspringende trærødder. På toppen af templet var der en smuk udsigt over hele Angkor komplekset, men det skulle efter sigende være smukkere ved solnedgang.Banteay_srei
Vi er nu tilbage ved hotellet og har tænkt os at ville ud at spise et eller andet sted i byen. Vinny havde via Lonely Planet fundet en Fransk / Cambodiansk restaurant inde omkring centrum, det gamle franske kvarter, som lød lovende, som sagt så gjort og blev absolut ikke skuffet.


Næste formiddag hentes vi af en minibus og kører de ca. 20 km til Banteay Srei, et lille tempel der med sine overdådige dekorationer, figurer eller relieffer, udført i en hård rødbrun sandstensart. Templet blev grundlagt i år 900, hvor bygningerne er Ta_Prohm_indgangplaceret i samme niveau og ikke et pyramidetempel som mange af de andre. Tæt ved indgangen sidder der daglig et lille orkester på 9-10 mand, alle krigsinvalider og spiller traditionelle Cambodianske melodier. Vi kører nu tilbage mod Siem Reap men stopper ved Pre Rup som anses at være et begravelsestempel hvor flere af kongerne blev kremeret.
I Siem Reap er det tid til handel så det store gamle marked får lige et besøg af os. Et par skjorter til herrerne, tørklæder og bluser i silke til fruerne plus meget andet.

Det er besluttet at mødes med Eskil midt på eftermiddagen for at køre mod Ta Phrom, da det efter hans mening vil være Ta_Prohm_JN færrest besøgende på dette tidspunkt. Ta Phrom er et af de templer man har ladet fremstå i samme naturlige stand opslugt og omkranset af regnskoven. Der er trods alt fjernet en del af junglen for at sikre der ikke sker flere ødelæggelser. Ta Phrom`s mure og bygninger fortæres af de enorme grådige træers rødder, et "Indiana Jones" eldorado, så der skulle passes på hvor vi færdedes. Vi mødte her den lille enlige munk som har været afbilledet på forsiden af Lonely Planet.Ta_Prohm_munk
Om aftenen efter bad og omklædning mødes vi neden for hotellet og bliver mødt af folk der gerne vil transporterer os frem og tilbage til en restaurant for 1 dollar pr. person og det kunne vi jo ikke stå for, op på knallert anhængeren "cambodia tuk tuk" og køres til Chivit Thai restauranten som ligger lige på den anden side af Siem Reap floden. Det viste sig at være en alkoholfri restaurant, men maden var fortrinlig og masser af det, så da alle var godt mætte besluttede damerne at resten af maden skulle gives til de ventende chauffører udenfor, medens vi fik serveret kaffe og dessert. Det var et par glade og tilfredse chauffører der kørte os hjem til hotellet. Vi sluttede aftenen af med en stille whisky inden vi gik til ro.
Næste morgen ventede en minibus der kørte os til Chong Kneas, fiskelejet ved Tonle Sap søen. Herfra sejlede vi først med en lille speedbåd, fyldt op til bristepunktet med turister, ud til en større båd "hydrofoil" som lå et godt stykke ude i søen på grund af den lave vandstand. Herfra gik det ellers for fulde speed de næste 230 km. på Tonle Sap søen og videre ad Tonle Sap floden mod Phnom Phen.Phnom_Penh_food

Lidt over middag anløber vi Phnom Phen og bliver kørt til en restaurant og får en god frokost siddende på puder på gulvet med benene over kors, en lidt uvant siddestilling for os lidt ældre europære, men alt forløb perfekt. Vi indlogeres på New York Hotel tæt ved Central Marked. Der blev tid til at opleve Central Marked og købe lidt souvenir etc. for bagefter at spise på en kinesisk restaurant tæt ved promenaden ud mod Tonle Sap floden.Killing_Fields_tower

Næste formiddag kører vi ca. 5 km syd for byen til Choeung Ekextermination også kaldet "Killing Fields" som er endnu et monument over et af den nyere verdenshistories allerværste rædselsregimer. De røde khmerer var en cambodiansk kommunistisk guerillabevægelse styret af Pol Pot fra 1975 til 1979 som udførte en af verdens mest omfattende folkemord. Dette område nær hovedstaden bestod af 86 massegrave med tilsammen 9000 ofre, Tuol_Slengmænd, kvinder og børn der på bestialsk måde blev dræbt og smidt i massegrave.


Herefter går turen videre mod endnu et rædsels sted fra denne tid. Det tidligere Tuol Sleng også kaldet S-21-fængsel som blev etableret i en tidligere skole efter De Røde Khmerers magtovertagelse i 1975 og som stadig var i brug frem til Vietnams invasion i 1979, hvor man skønner at ca 15000 mennesker har været indsat og tortureret og hvor kun 7 overlevede. Fængslet er omdannet til museum , hvor man blandt andet kan se Phnom_Penh_promenadencellerne og billederne af de mange ofre. Vi forlader museet og finder et lidt mere hyggeligt og skyggefuldt sted at spise og får igen lyst til et besøg i Central Marked. Efter opholdet i dette hektiske virvar af handlende træder vi uden for og finder en fortovscafe til væskeindtagelse. Vi fortsætter og går nu ned mod promenaden ved Vietnam_Moc_Bai_borderTonle Sap floden, sætter os på muren nede ved floden og ser på det mylder af liv der passerer os. Overraskelsen var stor da vi lige pludselig ser en elefant med sin Mahut komme gående ind i mellem den myldrende trafik.
Næste morgen er der afgang med minibus fra Phnom Penh ad National Highway 1 de 170 km. mod Vietnam. Vi sejler med bilfærge over Mekong floden ved Pha Neak Loeung og derpå videre mod den Vietnamesiske grænseby Moc Bai. Ved grænseovergangen blev det til et lille hvil inden vi med al bagagen pakket på en knallert, siger farvel til Cambodia og går nu den lange støvede vej mod toldbygningen i Vietnam.

Vietnam:Saigon_Cyclo
Så er vi i Vietnam, og alle har selvfølgelig deres papirer i orden da Vietnamesiske landegrænser er notoriske for bureaukrati, men nej, vores guide Eskill havde et lille problem med hans indrejse tilladelse der skulle løses. Det tog lidt tid men alt forløb som det skulle, vi fik ham med i minibussen og kørte de ca.120 km ind til Ho Chi Minh City (Saigon) til hotel omkring Pham Ngu Lao Street i distrikt 1 der ligger tæt på Ben Than Market i byens centrum. Vi får lige ca. 1 time til at smide kufferterne på værelserne og mødes herefter neden foran hotellet. Vi går nu det lille stykke til Central Saigon_CafeMarked og overraskes her med en tur på Cyclo ned mod Saigon River og tilbage igen. Der bliver lige lidt afslapning i og omkring markedet før vi går hjem til hotellet. Efter et bad og omklædning går vi ud og får en storslået buffet på restaurant La Taverne tæt ved hotellet. På vejen hjem slår vi os ned ved en lille fortovs cafe hvor vi får en Saigon øl at styrke os på.


Næste morgen tager vi på en sightseeing i Saigon. Vi kører mod Nguyen Hue pladsen med Ho Chi Minh statuen foran Folkekomiteens hus. Lige et kig ind på Hoved Postkontoret, Notre Dame kirken og det kendte Rex Hotel. Vi kører lige et smut forbi den gamle amerikanske ambassade inden vi gør holdt ved Museet for Krigsforbrydelser. I forhaven er udstillet amerikanske Tanks, fly og Helikoptere samt Kanoner. Inden for udstilles de forskellige isenkram der brugtes under den såkaldte Vietnam krig, tillige billedsamlinger af krigens grusomheder,Saigon_Rex såsom My Lai massakren, tortur og ofre for bombardementer med napalm samt granater og andre våben. Vi kører nu til China Market og smutter indenfor i dette hektiske salgsmarked, finder et par ting og ellers ud igen, det er simpelthen en heksekedel indenfor. Vi søger hen mod Rex Hotel og får kaffe og kolde drinks i skyggen på tagterrassen. Her bliver vi enige om også at spise til aften sammen med Eskill. På Rex Hotel får Eskil af nysgerrighed vekslet sedler om til mønter da det er året hvor de første mønter indførtes i Vietnam.

Durian_frugtNæste morgen afgang fra Saigon kl.0800 sydpå mod Mekong deltaet, gør et lille ophold ved Trung Luong Restaurant omkring My Tho og videre mod byen Cai Be hvor vi stiger på en lille 10 personers flodbåd. Vi sejler på Mekong floden og oplever det enorme flydende marked med alt fra frugt og grønt til hardware. Ser på flodlivet og lægger til land for at besøge lokale firmaer der fremstiller Rispapir og et andet sted Karamel fremstilling samt Pop ris og får her en kop te til de forskellige smagsprøver. Her syntes guiden lige vi skulle prøve at smage et lille stykke af den særdeles ildelugtende frugt Durian. Selve frugtkødet har en sødlig og klistret konsistens som ikke lige var min favorit.Monkey_bridge

Vi sejler videre i Mekong deltaet og ind i en af de mange kanaler hvor vi lægger til ved en restaurant for at få en udmærket frokost bestående af en Elefantøre fisk der serveres på højkant med forskellige grønsager til. Her fandt vi en Elefant_Ear_fiskoverdækket terrasse med 6 hængekøjer lige til at hoppe op i. Det blev til tre kvarters hvil inden vi forlader stedet og sejler videre på kanalen og igen ud på Mekong floden mod øen Vinh Long for her at blive samlet op af minibussen. Vi skal nu køre over på den anden side af øen men på halv vejen standser vi lige et par minutter for her at prøve, dem der tør, at gå over en såkaldt monkey bridge over en kanal. Ingen faldt i vandet så vi fortsætter videre mod et færge overfarts sted til byen Can Tho som er den største by i Mekong deltaet og indlogeres på Asia Hotel beliggende i centrum. Vi går en runde i by midten og får en kop kaffe ved en primitiv fortovs cafe, mens soldater eksercerer foran os. Det viser sig at de er i gang med forberedelserne til 40 års dagen for Vietcong`s tilbage erobringen af deltaet i juni 1964 fra den sydvietnamesiske regering. Om aftenen spiser vi alle fem på  restaurant på 1. sal med god mad og fin servering. Herefter fortsætter vi lige så stille  ud i den behagelige lune aften ned til Ben Ninh Kien park  langs havnen med statuen af Ho Chi Minh.


Can_Tho_MekongNæste morgen fortsætter vi igen med en sejltur i Mekong Deltaet og på en de mange romantiske kanaler og bifloder der snor sig ud og ind mellem små landsbyer. Ind imellem passerer vi små både der er på vej til det store marked med stabler af ananas, kokosnødder og meloner. Her inde standser vi ved en bananplantage hvor der serveres lidt frokost mens regnen pisker ned. Heldig for os holder regnen op på det Rejsegramofontidspunkt hvor vi forlader stedet. Vi bliver sat i land Vinh Long øen og sætter os her på motoriserede cyclo`er og bliver kørt til en nærliggende lille park og får en lille rundvisning. Der ligger et flot gammelt kinesisk hus i parken og bliver inviteret inden for af familien, vist rundt i huset og hører gammel folkemusik fra en gammel rejsegrammofon med håndsving. Vi vandrer lidt rundt i parken og møder her et lille interimistisk børne zoo ved siden af en overdækket terrasse hvor der rigtig var gang i  destillation apparatet til risbrændevin. Der var mulighed for en svømmetur i poolen, med det blev kun til afkøling af fødderne. Det besluttes at spise her da det ville blive en lang køretur tilbage. Guiden havde her i parken også arrangeret en lille trio der underholdte os med traditionel ældre vietnamesisk musik og sang, smukt. Vi fortsætter hjemturen med minibus til hotellet i Saigon. Hoi-An_havn

Hoi An:
Tidlig morgen køres mod lufthavnen og flyver nord på til byen Hoi_An_gadeDaNang. Byen der husede en kæmpemæssig amerikansk luftbase under Vietnam krigen. Vi kører forbi den berømte China Beach mod byen Hoi An, men på vejen dertil holder vi ind ved Marble Mountains "De fem elementers Bjerge" for at se på skulptur fremstilling i marmor. Kører nu videre til Hoi An som er en gammel handelsstation som i århundrede var under indflydelse af både franske, portugisiske, kinesiske og japanske handelsfolk som har sat deres præg på byen og arkitekturen. Nu er byen en udpræget turistby med dens hyggelige gader og de mange ældre velholdte huse som kan sammenlignes med Skagen. Vi kører til Vinh Hung 2 Hotel og smider kufferterne inden for. Her er vi kommet lidt for tidlig, værelserne er ikke klare endnu, så vi smider os i liggestolene ved poolen og får serveret et glas iskold juice.Japanske_Bro
Tiden skal bruges inden vi får værelserne så vi går i samlet flok ud i byen ned mod Hoi An floden og stopper op ved forskellige tøj forretninger hvor man kan få skrædder syet sit ønske i silke. Nede ved floden præsenteret vi for en overdækket bro, "Den Japanske Bro" som blev bygget omkring 1500-tallet. På højre side af broen er der tilføjet et lille tempel for fyrsten der kontrollerede vejrguderne. På første sal sidder unge piger og håndbroderer på duge og servietter.  Vi er nu nået ned til havnen og stiger på en båd som langsom sejler os ud i det lille flod delta, forbi rejefiskere tillige med store vandrette fiskenet spændt ud mellem fire pæle, alt i alt en dejlig rolig og afslappende tur. Efter at havde fået værelserne er dagen fri så vi spadserer ned i de smalle hyggelige gader med de mange gamle velholdte huse og forretninger som i nogle tilfælde er et "levende museum".


My_Sun_broNæste dag kører vi de ca. 50km Champa_ruinmod sydvest til My Son, et ruin område fra kongeriget Champa. Vi bliver sat af ved hoved indgangen og går det lille stykke vej over en lidt vakkelvorn træbro, bliver samlet op og kører det sidste stykke vej i en gammel militær jeep. Det var virkelig hedt den dag. så de heldige der havde taget deres paraplyer med fik da lidt skygge under den. Vi fik her at vide at man endelig skulle holde sig inden for sti området da der andre steder muligvis kunne ligge ueksploderede bomber fra Vietnam krigen. De amerikanske fly tømte lasten for evt. bomber, man ikke var kommet af med andre steder, ned i området, inden de skulle lande ved DaNang basen. My Son var base for modstandsbevægelsen under krigen, og derfor havde amerikanerne gjort området til en såkaldt "freefire zone", som dog senere blev ophævet efter internatinal protest. Efter alt at dømme brugte Champ-kongerne My Son som begravelsesplads allerede i 300-tallet. De tidligste bygninger var opført iRestaurant_Camel træ, mens de tårne og tempelbygninger i sten vi ser i dag er opført mellem 600- og 1200-tallet.
Vi går tilbage, stiger på jeepen, kører tilbage til broen og fortsætter til fods, dem der vil, over den vakkelvorne træbro, ud til minibussen og kører mod Hoi An. Resten af dagen benyttes til at få et indtryk af folkelivet i og omkring havnen og inde for at få en god frokost på restaurant "Camel". Vinny, Esther og Fritz var senere henne i tøj forretningen for prøve og tilrette af dragter, kjoler og habit de dagen før havde fået taget mål til. Eskil, Esther og jeg var nu på jagt efter gaver til Vinny og Fritz til deres 40 års bryllupsdag den næste dag.


BryllupsdagDenne dag blev ren afslapning med at se på bybilledet og opleve handlen ved markedet. Sidst på eftermiddagen var vi inviteret til Vinny og Fritz`s 40 års bryllupsdag. Vi skulle mødes nede ved havnen for der at stige på en båd der ville sejle os ud et sted, som den lokale guide havde arrangeret. En romantisk sejltur ud til Red Bridge Restaurant (Kokke skole) hvor vi får serveret enLagkage velkomst drink (champagne) siddende i græsset foran restauranten. Værtsparret pakker gaverne fra os tre op, et Vietnamesisk Te stel fra Eskil og en flot Lak skål fra Esther og jeg. Mørket er nu ved falde på, så vi rejser os fra græsset og sætter os til bords og lader os beværte med en god velsmagende Vietnamesisk forret og hovedret. Til dessert havde guiden fået lavet en flot Vietnamesisk lagkage med roser og lykønsker skrevet, og parret skar derefter lagkagen for. Det var en fantastisk dejlig aften, som dog måtte slutte med at vi blev kørt tilbage til hotellet.


Hai_Van_passetDagen derpå er vi tidlig oppe, da vi har en temmelig land køretur foran os. Vi køre mod Da Nang og ud på hovedvej 1A og videre mod nord over Hai Van passet, en temmelig kraftig stigning, som betød at aircondition i bilen måtte slukkes, da der ellers ikke var motorkraft nok til at nå toppen. Vi fortsætter mod Hue og slår etLao_Bao_border smut ind i byen for en kort pause. Quang Tri  og Dong Ha er næste by inden vi drejer mod vest ad hovedvej 9 op i Quang Tri bjergområde forbi Khe Sann og videre mod grænsen til Laos. Her i grænsebyen Lao Bao ender den første del af turen og har indtil nu kørt ca. 260km. Det tager også her ved grænsen en lille rum tid inden formaliteterne er ok., men med en lille stempelafgift så kommer der skred i det. Vi får vores bagage læsset på en lille ladvogn, så kun med vores håndbagage vandrer vi nu ud i ingenmandsland over mod den Laotiske grænse.

KartoffelsalatLaos:
På Laos siden får vi passet stemplet og stiger på en ventende minibus med den lokale guide Djit og hans søn. Vi er lidt sent på den, så det er med at komme af sted. Vi kører vestover i et vildt og naturskønt landskab, men da solen gik ned efter et par timers kørsel mistede vi udsynet, da mørket faldt på. Kører de ca. 300km fra grænsen mod Savannakhet og derfra videre ad den nordgående hovedvej til byen Tha Khek. Vi overnatter på Thakhek Travel Lodge hos Ejnar fra sønder Jylland der driver en møbelfabrik og et guesthouse på stedet. Eskil har fået Ejnar til at love at lave frikadeller og kold kartoffelsalat når vi ankommer, og det smagte fortrinligt.
Næste morgen ved morgenbordet fortæller Vinny at de vågnede midt på natten Rismarkerved et brag som viste sig at være et kosteskaft der var faldet på gulvet og havde slået en rotte ihjel. De lod den ligge og som Fritz sagde, så vadede Vinny bare over den døde rotte om morgenen da hun skulle i bad.
Dagens program er meget specielt. Om formiddagen besøger vi Ejnars Laotiske_børnmøbelfabrik for at se produktionen af forskellige havemøbler og taburetter. Vi skal nu med en tuk tuk ind i Tha Kheks bagland, der består af de smukkeste limstensbjerge man kan forestille sig. Vi skal besøge et par grotter og tilfældigvis havde en lokal bonde lige fundet en ny Buddha Grotte nær ved landsbyen Ban Na Kan Sang i Tha Khek området.
Der køres mod den nylig fundne grotte og på vejen derud oplever vi de små Tuk_Tuk_rismark limstensbjerge der rager op i landskabet. Chaufføren stopper, og mener at vejen til grotten fører over rismarkerne foran os. Der ligger 5 dovne vandbøfler temmelig lavt ude på marken, så det er med lidt betænkelighed at vi fortsætter, men Overfloodchaufføren mener godt at tuk tuk`en kan klare turen. Vi kører på fast grund indtil vi når rismarken, her beslutter vi os at stige af, så tuk tuk`en kan få lov til at køre videre uden os indtil den når fast grund igen. Selvfølgelig kommer den til at sidde uhjælpeligt fast i mudderet, så alle os kloge hoveder kommer nu med vores forskellige forslag til den hård opgave der skal løses. Vi får heldigvis efter adskillige forsøg tuk tuk`en ud af rismarken ved hjælp af forskellige træstykker samt en planke vi fandt i nærheden. En oplevelse må man sige for både os og køretøjet der var ret mudret til. Denne grotte opgiver vi, det kunne ellers være sjovt at være nogle af de første europærer der oplever buddha grottens indre.
Videre mod næste grotte som Eskil heldigvis vidste hvor lå, men den viste sig at være i et oversvømmet område. Det skulle alligevel prøves at komme dertil, så vi vadede et godt stykke vej i vand op til knæene, inden vi opgav forehavendet, og måtte vade tilbage. Det skulle fejres og blev skyllet ned med en stiSolnedgang_ved_Mekongv whisky. Whisky_pauseVi kørte nu ud i landskabet med alle dens forhindringer tilbage mod Tha Khek.
Vi har nu tænkt os at se lidt på livet i byen, så vi går ned mod Mekong floden og finder os en lille stenbænk, køber en flaske whisky til vores irish coffee og nyder udsigten over Mekong floden mens solen går ned over Thailand på den modsatte bred. På vejen hjem har vi fornøjelsen at møde vores chauffør med en flot rengjort tuk tuk, som kører os hjem til aftensmaden hos Ejnar og senere på aftenen nydes en godnat drink.

Sight_seeingNæste morgen tager vi afsked med Ejnar, og kører nu ad hovedvej 13 de ca. 320 km. til hovedstaden Vientiane med et enkelt stop ved Pak Kadin for at spise. Midt på eftermiddagen ankommer vi til Douang Deuane Hotel i Vientiane. Skråt overfor hotellet smutter vi lige ind for at få en enkelt øl, inden vi går en runde i midtbyen, for igen at opleve denne rolige by, af en hovedstad at være, som vi stiftede bekendtskab med i 2002. Om aftenen spises der på restaurant Kua Lao med underholdene Laotisk musik og folkedans.Wientiane_marked
Næste formiddag starter vi med et besøg det store Talat Sao Morning Markedet hvor der bliver set og måske købt silkebluser, silketørklæder, samt guld og sølv varer. Vi skilles i to hold og aftaler at mødes igen udenfor om et par timer. Efter alle de indtryk vi nu har fået ved markedet er vi blevet ret tørre i halsen, så vi beslutter at aflægge et besøg hos den lille købmand og hans unge datter hvor vi igen sætter os på bænken foran butikken på Avenue Lane Xang et lille stykke vej op mod monumentet Patuxay. Datteren er i skole men møder hendes storesøster som serverer drinks for os. Nam_Phou_bar Vi rejser os herfra og går tilbage til bymidten og ender ved Nam Phou springvandet. Pigerne handler lidt mens mændene skal forsøge at finde et spisested og det blev NamPhou Restaurant-Bar, udendørs i skyggen og ikke indenfor som vi havde foreslået. Senere går vi ned mod Mekong floden og ud på promenaden. Det er et lidt anderledes syn der møder os nu, end da vi sidst så det. I 2002 var der ret kraftig højvande og med oversvømmelse langs floden i Vientiane`s udkanter.Sabaidee_Jeni

Vi aftaler at mødes med Eskil og Djit vores lokale guide, ved Sabaidee Bistro på Samsenthai Road til aften. Vi vil her bestille en udsøgt middag hos lille kinesiske Jeni Shen (ejeren af bistroen) som fremtryller en pragtfuld middag og hvad dertil hører. Der aftales med tjeneren at møde Jeni når hun har fri senere på aftenen. Det var et glædeligt gensyn da en lille Jeni  storsmilende og grinende kom ud til vores bord og sætter sig ned og som stadig kunne huske og genfortælle mødet i 2002, da vi bad om at tale med kokken efter middagen. Den gang kom der en lille forsigtig kineser med forklæde ud fra køkkenet, som nok frygtede kritik fra sine gæster, men med den ros af maden vi udtrykte, kom det store smil frem. Efter megen snak frem og tilbage tager vi afsked med Sabaidee Bistro og Jeni men smutter lige tur omkring Eskil`s lejlighed inden sengetid.

Beer_LaoNæste formiddag tager pigerne igen en lille tur ud i forretnings livet mens Fritz og jeg tager en stor BeerLao skråt over for hotellet. Da ventetiden synes lang og øllen er drukket og Esther og Vinny stadig ikke er dukket op, går vi lige så stille ned mod Mekong floden. Her bliver vi tiltalt af en mandsperson som vi tolker Ventesalfor en taxi chauffør, men som viser sig at være indehaveren af den cafe vi lige havde besøgt. Ja rigtig i skyndingen havde vi forladt stedet uden at betale for øllen, lidt flovt. Vi gik tilbage til cafeen betalte og bestilte en ny stor BeerLao  for at skylle flovheden ned. Pigerne indfandt sig senere og så måtte vi fortælle episoden, stor morskab.
Om eftermiddagen holder minibussen nedenfor hotellet og vi kører nu ud af Vientiane mod den Thailandske grænse og videre mod Udon Thani lufthavn. Her har vi fornøjelsen at møde Eskil`s kæreste som har været guide for Japanske rejsende.
Vi flyver nu mod Bangkok og lidt over midnat forlader vi Bangkok mod Kastrup lufthavn med en mellemlanding i Wien.
Herpå videre med tog til Århus.

En stor tak fra Esther, Vinny, Fritz og undertegnede til Eskil som arrangerede denne formidable og indholdsrige rundrejse i disse fire lande, Thailand - Cambodia - Vietnam og Laos.

John F Nielsen

Tilbage til top