John F Nielsen - Mail

Drage

Overskrift

Red Bridge

Begyndende med en 14 dages rejse i det nordlige Vietnam arrangeret af Topas Rejser "www.topas.dk" med destinationer som Hanoi – Topas Ecolodge i Sapa provinsen og Halong bugten. Derfra de næste 16 dage videre alene mod syd til byerne Hue – Hoi An – Tuy Hoa – Nha Trang – Da lat og til sidst Ho Chi Minh City (Saigon)

GadebilledeHanoi:
Ankommer til Hanoi d.07-10-2009 med fly fra København via Singapore. Fortsætter med bus direkte til hotel Hong Ncoc, som er centralt placeret i den gamle bydel, der består af 36 handelsgader der oprindeligt var opdelt efter erhverv, nær Hoan Kiem søen. Et lille indformations møde blev afholdt med de kommende dages program.
Efter at have pakket ud på vores værelser mødes vi nede foran hotellet og går sammen med turlederen ned i retning mod Hoan Kiem søen. Her holder der et væld af Cyclo`er (cykeltaxa) klar til at køre os en lille tur i den indre bydel ind imellem et hav af motorcykler, biler og busser. Turen bliver afkortet en smule grundet trafikkaos. Aftenen foretages stille og rolig på restaurant og senere drinks i hotellets bar.Hanoi_Pagode
Næste dag er afsat til en rundtur i Hanoi med fokus på de kulturelle seværdigheder. Starter ved Ho Chi Minhs Mausoleum som tilfældigvis var lukket grundet renovering, herfra videre til pælehuset i Hanoi_Etnisk_faelleshuspræsidentpaladsets park hvor Ho Chi Minh boede de sidste 10 år af sit liv. Videre mod Ho Chi Minh Museet der skildrer  hans liv og befrielsen af Vietnam samt kommunistpartiets magtovertagelse. Fortsætter til Chua Mot Cot "Pagoden på en søjle" som er en efterligning af lotusblomsten der symboliser renheden. Herefter mod Litteraturtemplet som omtales at være Vietnams første universitet grundlagt år 1070. Templet er en skøn oase midt i Hanoi, hvor der hersker en fredfyldt stemning.
Nu går turen til det etnografiske museum, som er meget interessant både indenfor men i særdeles udenfor med de forskellige etniske fælleshuse som man stadig kan opleve hos de etniske befolkningsgrupper i hele Vietnam.
Senere på aftenen køres til hovedbanegården for her at tage nat ekspressen mod nordvest til byen Lao Cai tæt ved den kinesiske grænse. I Hanoi bliver vi gelejdet til et VIP lokale og herfra eskorteret til sovevognen og får anvist vores sovepladser. Herefter er der rig mulighed for lidt afslapning, dog kun inde i toget af sikkerhedsmæssige grunde, inden toget kører mod Lao Cai.Rismarker

Sapa:
Efter en lidt kølig nat, især i de øverste køjer pga. aircondition, ankommer vi tidlig om morgenen, ca. 0600 til byen Lao Cai som ligger ved den røde flod, der her danner grænsen mellem Vietnam og Kina. Fortsætter med bus de ca. 35 km. ad bjergveje til byen Sapa. Her sættes vi af ved Topas kontor i byens udkant, og får her opbevaret vores bagage i ca.3 timer, for senere at bliver kørt op mod Topas Ecolodge, en bakketop ca. 950 m over havet
Der vandres på må og få op i byen, finder et sted at spise morgenmad, og derefter ud at lede efter butikker der vil sælge forholdsvis billige vandrestøvler. Jeg havde ikke taget støvler med hjemmefra da det kun var i Sapa området jeg ville få brug for dem.
Fandt også et par udmærkede kinesiske støvler til en fornuftig pris, som jeg senere lod stå på hotellet i Hanoi.
Lige før middag mødtes vi ved Topas kontoret får hevet vores bagage ind i bussen og kører mod Ecolodgen.Sapa_Trekking
På halvvejen bliver vi sat af bussen for at tage en lille vandretur ned i Muong Hoa dalen. Vejret var ikke ligefrem det bedste, diset og lidt stille regn, så det blev regnslaget der blev det foretrukne i øjeblikket. Udenfor ventede en flok farverige Black H`Mong folk som er en af de 5 etniske minoriteter der lever i Sapa distriktet. De andre stammefolk er Red Dao, Tay, Giay og Xafo, alle med hver deres sprog, klædedragter og kultur.
Vandreturen mod dalen er i gåsegang, sammen med H`Mongerne, ad smattede stier langs høstede rismarker. Vi vandre ned mod landsbyen Lao Chai, som beboes af Black H`Mong og bliver her inviteret indenfor hos en risbonde som velvilligt stiller sin beboelse til rådighed for en flok nysgerrige turister, meen måske er det ikke første gang det sker. Fortsætter vandringen langs rismarkerne og kommer herved til nogle nyere træbygninger hvor der gøres et lille ophold for at få lidt frokost.Topas_Ecolodge
Nu videre mod byen Ta Van, som er den eneste landsby i området der beboes af Giay minoriteter. Ved byen Ta Van går turen, via en kraftig hængebro over Muong Hoa floden, op mod landevejen hvor bussen venter for at køre os det sidste stykke vej op til Topas Ecolodge. Vandreturen i sig selv har taget lidt over 3 timer.
Vi sættes af ved personalets bygning og må derfra gå den relative korte stykke vej op mod hovedbygningen og blev modtaget af bestyrerparret, et dansk ægtepar med deres to døtre. Her får vi udleveret vores nøgler til en bongalow. Heldig for os får vi singler hver især en bongalow for os selv og det er jo pragtfuld. Et lille informationsmøde blev afholdt og derefter frihed til at beundre udsigt fra terrassen til bjergene og ned over Muong Hoa dalen med risterraser og de omkringliggende minoritetslandsbyer.

Sapa_MarkedNæste dag disponerede jeg selv med lidt afslapning og på egen hånd udforske området omkring lodgen med Red Dao folket umiddelbare nærhed som i nogle tilfælde godt kunne være ret påtrængende.
Sidst på formiddagen tager jeg den endelige beslutning med en tur ned til byen Sapa. Selvfølgelig var der ingen bus ved personalets bygning, så jeg var nød til at hyre en bil til at køre de 18 km. til byen vær så god at betale, det var ellers gratis med bussen.Sapa_Red_Dao
Bliver sat af ved Topas kontor i Sapa og finder ud af hvornår bussen kører tilbage sidst på eftermiddagen. Vandre stille og rolig op mod hovedgaden som er spækket med små spisesteder og provianterings butikker for vandre- og trekking folket. Slår et smut indenfor det store indendørs marked, hvor man kan købe alt lige fra kinesisk fremstillede vare til hjemme vævede og sirlige broderede klædestykker. Langs markedsbygningerne handles der udelukkende med vare fra køkkenhaven og levende fjerkræ.
Efter at have udforsket de forskellige handelsgader i og omkring stjernepladsen og den franske kirke, fandt jeg et lille spisested ud mod hovedgaden Pho Cau May. Her kunne jeg så blive underholdt af turisters handel midt på gaden, samtidig med jeg spiste frokost. Sent på eftermiddagen går jeg tilbage til bussen ved Topas kontoret og herfra kørt til Topas Ecolodge.
Om aftenen efter spisetid arrangeredes en sammenkomst for gruppen, hvor vi hører lidt om de forskellige stammefolk der omgiver Ecolodgen. Samtidig var der brændevinssmagning af flere forskellige arter med 20-40% alkohol, som de etniske minoriteter selv fremstiller af Ris eller kartofler. Med 40% alkohol kunne det ikke gå helt galt at smage på varene, f.eks. Honningbi brændevin og Humlebi brændevin hvor insekterne stadig lå i bunden af flasken og som sådan gav de forskellige smag.Black_Hmong
De følgende dage begav vi os ud på Nudelsuppevandreture i området for at se og opleve leveformen hos de forskellige minoriteter.
En vandretur gennem landskabet med storslåede udsigter over dalen med de mange risterrasser kommer vi til Red Dao landsbyen Ban Lech Dao hvor der serveres den medbragte frokost som guiden forberedte over ildstedet inde hos bondefamilien vi besøgte, som for øvrigt var forældre til en af medarbejderne på Lodgen. Vi får nudelsuppe "pho" som vi prøver at spise med pinde, det går fremragende, dog væsken indtages med skålen for munden. Vi vandrer videre og må indse at vejrguderne ikke helt er med os den dag da det begynder at regne ret kraftig, så på med regnslaget og så ellers videre ad vandrestierne hjem til Lodgen. Bag ved Lodgen renser vi vores støvler og nederste del af bukserne for mudder, inden man begiver sig til bungalowèn for at få noget tørt tøj på.Tay_kvinde
Dagen efter var der arrangeret en tur op til toppen af Mount Silverstone, men pga. dårlig sigtbarhed der muligvis ville være på toppen, var vi nogle der meldte fra. Bestyrerparret ville gerne arrangere en ekstra tur, mod betaling, ned i dalen til Tay landsbyen Ban Den der ligger ved Muang Hoa floden.Trekking_pause
Denne nedtur til bunden af dalen foregik ikke på de lokales vandrestierne, men ad små grøfter som regnvandet igennem tiderne havde dannet. Nogle steder på ruten skulle der passes ekstra meget på for ikke at skride nedad, men alligevel opstod der situationer for nogle, hvor hjælp var nødvendig for at holde balancen. Vi nåede Ban Den uden skader og videre over en stor stålhængebro til et Tay familie hus hvor vi spiste den medbragte frokost. Vi får her et indblik i leveformen hos Tay folket som er den minoritet der absolut klarer sig bedst i forhold til de andre minoriteter der bor i området.
Herefter går turen videre op mod et lille vandfald Rock Fall ved bifloden Nam Pu. Her var der mulighed for en dukkert, men ingen i gruppen syntes det var værd at prøve. Vi vandrer tilbage til byen Ban Den hvor der ventede os en overraskelse. Motorcykler stod klar til at transportere os tilbage til Topas Ecolodge. Fin nem måde at komme hjem på og en mulighed for mig at videofilme under kørslen.
Sent samme eftermiddagen modtager vi en træt gruppe der havde været oppe på toppen af Mount Silverstone, hvor de som forudset blev mødt af kølig luft og dårlig sigtbarhed, men trods alt havde en dejlig tur. Næste dag pakkes sammen og efter morgenmaden checkes ud ved receptionen og får afregnet samtidig. Op på ryggen med bagagen og begiver os af sted op mod bussen der holder ved personalets bygning ud til vejen. Så er Legende_børnvi på vej ned mod byen Sapa til hovedkontoret hvor bagagen midlertidig skal opbevares. Vi går op til det lokale marked på stjernepladsen foran den katolske kirke, som er samlingssted for de lokale bjergstammer iklædt deres forskelligartede farverige folkedragter. Det er en sanselig oplevelse at gå mellem de mange boder, hvor snakken af fremmede stemmer blander sig med duften af krydderier fra det lokale køkken, der tilbyder den traditionelle spise Pho-nudelsuppe.Sapa_Frokost
Efter en rundtur på markedet går turen op mod Ham Rong bjerget, "Dragekæbe bjerget", som ligger midt i Sapa by og er i dag en smuk park med en lille botanisk have med orkidéer og andre lokale blomster. Samtidig byder stedet på en flot udsigt ud over byen Sapa med søen i centrum. Oppe i Ham Rong parken spises frokosten på 1.sal i en lille restaurant der byder på spændende lokale etniske og vietnamesiske retter som vi selv udvælger og steger i en fælles wok, spændende men også lidt grænse overskridende med nogle af retterne.
Resten af dagen går med nye og gamle indtryk i Sapa. Først på aftenen mødes vi ved hovedkontoret i Sapa, får igen bagagen ind i bussen og fortsætter nu mod grænsebyen Lao Cai hvor nat ekspressen til Hanoi venter på os.

Hanoi:
Tidlig næste morgen ankommer toget til Hanoi hovedbanegård hvor bussen venter for at kører os tilbage til hotel Hong Ncoc. Det var meningen at der kun skulle være en` opholdsdag med udflugt ud omkring den Røde flods delta, og derefter ud i Halong bugten, men pga. for høje bølger i bugten udskydes det med en ekstra dag i Hanoi.
Første dagen er til egen disposition, så efter en lille time på langs og en tur under bruseren gør jeg mig klar til at finde et sted at spise morgenmad. Jeg slentrer på må og få rundt i den gamle bydel med de snævre handelsgader hvor gammelt og nyt mødes iB52_Bombefly en herlig blanding, f.eks. skomageren og nøglemageren siddende arbejdende på fortovet udenfor en moderne tøjbutik.
Har nu bestemt mig for at se stedet hvor der stadig ligger rester af et nedskudt amerikanske B52-bombefly. Havde tænkt mig at gå, men ved nærmere eftertanke finder jeg en taxi der kører mig der ud. Bydelen Ngoc Ha hvor bombefly delen ligger, var førhen en landsby der forsynede Hanoi med blomster, men er nu en del af storbyen og ligger ca. 300m vest for parken bag Præsidentpaladset. Gaderne omkring den lille sø, hvor flydelene ligger, er endnu snævre og kan kun færdes til Keramikfods eller på tohjulede køretøjer. Det var en spændende oplevelse at opservere og gå i disse smalle gyder, hvor man rigtig kommer tæt på befolkning. Selve flydelene består af lidt vinge med landingshjul og ligger her i søen som et minde om den modstand som den nordvietnamesiske befolkning formåede at forsvare Hanoi under de amerikanske bombardementer af byen. Efter at have gået et stykke tid i de smalle gyder, mistedeTræskærer jeg fuldstændig orienteringen, så nu var det bare med at komme ud et sted hvor der var mere trafik, for her praje en taxa til hotellet. Om aftenen arrangeredes en tur i Thang Long Water Puppet Theatre, som er lidt af en oplevelse for sig.
Næste dag er der kunsthåndværk og traditioner på programmet uden for Hanoi. Vi kører ud langs den Røde flod til nogle spændende arbejdende landsbyer. I byen Bat Trang besøger vi en keramik fabrik der fremstiller keramik af høj kvalitet. Dette er virkelig flotte ting der fremstilles og næsten alt forarbejdes i hånden og med stor præcision. Afslutter i byen Bat Trang og kører videre til Dong Ho landsbyen hvor vi her møder en Quan_Ho_trupældgammel tradition der går flere århundrede tilbage. På papir fremstillet af Do træet trykkes ældgamle motiver af fortællinger og fabler. Det værksted der besøges er et af de få der er tilbage der har bevaret denne særlige trykform. Jeg overtales til at købe et stort aflangt papirtryk med et par hejre under et træ og øverst kinesisk skrifttegn, der heldigvis kan rulles sammen så det ikke fylder meget. Vi nyder her den medbragte frokost i huset ved siden af værkstedet. Nu køres hen til et gammel Ho tempel, der blev opført under Le Dynastiet som har været restaureret adskillige gange. Her oplevede vi lokale opføre traditionel musik og sang kaldet Qan Ho. I dag er Qan Ho optaget som en del af Vietnams levende arv. Efter at have nydt optræden fra de lokale, begiver os tilbage til Hanoi, hvor vi ankommer sidst på eftermiddagen.Junker

Halong Bugten:
Om formiddagen pakker jeg det mest nødvendige tøj til de næste 3 dage, i en lille taske og får opbevaret resten af bagagen på hotellet. Så stiger vi på bussen og kører fra Hanoi ud gennem den Røde flods delta til Halong. På vejen derud stopper chaufføren og kører ind til siden, for at vi her kan overvære hvordan en familie der stadig høster med segl, binder neg og bærer risplanterne ud til vejen hvor det bliver læsset på motoriseret trækvogn for senere at blive tærsket. Fortsætter videre mod Halong hvor vi stiger ombord på en traditionel stor træbåd, en Junker, og får anvist et kahyt nummer. Heldig igen, os singler får vores egen så vi skal ikke dele med andre. Der sejles fra Halong og ud i bugten med kurs mod Quan Lan øen, medens der serveres en herlig frokost med frisk lokal seafood, som nydes i fulde drag. Efter frokosten smider jeg mig i en af liggestolene på øverste dæk, og lader de fantastiske FiskerbådeKalkstensklipperkalkstens øer der skyder lodret op fra det blikstille  turkisgrønne hav, glide forbi os. Vi møder fiskerbåde på deres vej mod Halong og ser små flydende dambrug, der ligger spredt i bugten som giver et helt unikt præg. Der sejles mod Quan Lan øen, der ligger mere øde i Halong bugten og her kaster vi anker for natten. Efter middagen ombord stiles mod øverste dæk for at beundre en helt enestående udsigt over bugten, mens solen stille glider ned i horisonten mellem de smukke kalkstens øer, indtil duggen begynder at falde.
Efter morgenmaden ombord bliver vi sejlet i land af den lille bambus båd på Quan Lan, som er en smal aflang ø. Vi vandrer en rask tur tværs over øen til en af Quan Lans fantastiske strande, hvor meget få turister kommer. På med badebukser og så ud i det dejlige tempererede vand, løbe langs stranden, nyde solen og såKalkstensklippe ellers en tur i vandet igen. Vi fandt en Dolkehale på stranden hvis krabbelignende ben var filtret ind i fiskegarn, som vi møjsommelig befriede den for, inden den blev sat ud i dens rette miljø, havet. Vi forlod stranden sidst på formiddagen og bevægede os stille og rolig tilbage til båden, som venter os med endnu en god frokost.
Vi sejler videre i Halong bugten og ender i en bugt ved Bo Hon øen, går i land på øen og ad mange trappetrin føres ind i den fantastisk flotte farverige belyste grotte Hang Sung Sot. Efter grotten bevæger vi os ned mod vandet og videre ad en træbro, der snor sig langs øen, til opsamlingsstedet hvor vi bliver hentet af den lille bambus båd, der sejler os tilbage til skibet. Her bliver vi mødt af junkeren med alle dens sejl sat. Det var et smukt skue at se dette gamle fartøj i sin rette påklædning, som en rigtig Junker. Kommer om bord og får lov til under behørig anvisning at tage sejlene ned. Vi sejler nu over mod øen Titov, ankrer op og bliver sejlet ind til øen. Her foreslås det at tage en svømmetur langs stranden, inden vi går ad de mange, mange trin op mod toppen af Titov, hvor der er placeret en stor pavillon og hvorfra der er en fantastisk udsigt over Halong bugten, og ned mod de mange skibe der er ankret op ovre ved Hang Sung Sot grotten. Da mørket falder på er vi igen på junken og efter et bad og rent tøj mødes vi til en god middag i den pompøse spisesal. Dette er den Grottesidste aften på Halong bugten så dette måtte hellere fejres med lidt af de stærke drikke ind til midnat og så ellers finde sengen til en god nats søvn.Halong
Jeg vågner til endnu en morgen i dette eventyrlandskab og har her mulighed for at besøge Luon Cave med bambus båden. Vi begiver os ind i grotten gennem en mindre åbning og kommer ind i en gryde omgivet af lodrette kalkstens vægge hvor der vokser træer. Her ses tydelig hvordan havets bølger lige så stille eroderer klippesiderne. Godt ombord igen og så  en svømmetur rundt om junken, det var lige hvad vi kunne holde til, os der gjorde det. Efterfølgende sættes kursen mod Halong , mens vi nyder synet af de forskellige øer der glider forbi. Ved middagstid går vi i land i Halong og kører mod Hanoi til hotel Hong Ncoc.
Hanoi:
Gruppen mødes sen eftermiddag med guiden til en tradition, der hører Hanoi til "Bia Hoi". Bia Hoi er lokal friskbrygget øl, der nydes bedst på små plasticstole. Her nyder vi, øllet der hældes på krus og stemningen der præger Bia Hoi stedet, sammen med vietnamesere der mødes her efter arbejde. Efter at have Natmarkednydt den lokale øl går vi i samlet flok til en udvalgt restaurant, hvor vi får serveret en absolut skøn afskedsmiddag. Vejen tilbage til  hotellet går igennem et Statuestort anlagt nat marked, hvor jeg lige så godt her kan nyde denne sidste aften i Hanoi.
Næste formiddag tager jeg afsked med gruppen og lover ægteparret Peter og Jette at sende mails om rejsen sydover.
Jeg har nu hele dagen og aftenen til rådighed og skal først med nattoget fra hovedbanegården kl.2300 mod syd til byen Hue. Inden da skulle jeg lige have fundet "Paradise Travel" for at få udleveret togbilletten Hanoi - Hue og kvittering for mine bestillinger på hotel Thanh Noi i Hue og Vinh Hung 3 i Hoi An. Det lykkedes mig at finde til adressen inde i en lidt skummel baggård. Jeg havde mine bange anelser om jeg havde smidt de 208$, som jeg havde betalt over nettet hjemmefra, ud af vinduet, men alt var i den fineste orden, og alt lå parat til udlevering. Link "www.vietnamparadisetravel.com". Bestilte en taxi en time før afgang og blev selvfølgelig sat af foran hovedbanegården og ikke VIP modtagelsen så der gik lidt tid inden jeg fandt dette. Bliver ført ud til togvognen og anvist kupeen som jeg deler med 3 englænder to unge piger og en ung mand som også skal af i Hue.